خداوند تبارك و تعالى در قرآن كريم مى فرمايد: انما يريداللّه ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا.
اين آيه در فضيلت اهل بيت صراحت داردو به طور متواتر از دو طريق نقل شده است كه مقصود از اهـل بـيـت همان پنج تن اصحاب كسا(محمد, على , فاطمه , حسن و حسين (ع ) هستند ودر شان نـزول اين آيه قرآنى , ايشان اهل عبا و اهل كسا و اشباح خمسه نام گرفته اند, زيرا پيامبر عباى خود را بر ايشان پيچيده يا كساى خود را بر آنهاافكنده است .
اگـر چـه بـرخـى از افـرادى كـه ايـن داسـتان را آورده اندكوشيده اند آن را از خاندان عصمت و پايدارى منحرف كنند و اين كار را با افزودن افرادى به اين جمع انجام مى دهند كه خداوند تبارك و تـعـالـى آنـهـارا بـه اين مدال افتخار مفتخر ساخته و نسبت به ديگران شرافت بخشيده و به دليل آگاهى از ايشان وعلم نسبت به احوالشان آنها را بدين منزلت اختصاص داده است , ولى اين تلاش با شكست روبرو شده و جعل در آن به رسوايى رسيده است واثر جعل در آن به قدرى روشن است كه بـر هيچ متدبرى پنهان نيست و به همين سبب دانشمندان محقق و محدث سنى و شيعه توانستند حقيقت رامورد تحقيق قرار دهند و تلاش باطل ايشان را به رسوايى بكشند.
شـيـخ مـؤمن شبلنجى در كتاب خود نورالابصارسخنى دارد تا در اين زمينه هشدار خاصى داده , به دعوت حق در يارى رساندن بدان و كوبيدن باطل وستيز با آن پاسخ گفته باشد.
شـبـلـنـجـى مـى گويد: (در خطيب به نقل از عايشه آمده است كه پيامبر خارج شد در حالى كه پـارچه اى دوخته نشده , از پشم سياه بر دوش انداخته بود .
دراين هنگام حسن آمده و حضرت او را زيـر ايـن پـارچه جا دا دو سپس حسين و به دنبال او فاطمه و در پى او على (ع ) آمد .
پيامبر در اين هنگام فرمود: انمايريد اللّه ..., كه اين خود دليل نبوت حضرت وفضيلت اهل كسا مى باشد.)
((312))شـايـد اسـتـدلال او بـر نـبـوت در ايـن آيـه بـا ثـبوت عصمتى صورت گرفته است كه از اين آيه مـبـاركـه اسـتـفـاده مـى شـود و اين همان عنصر حساس درنبوت است و يا از صدق آن در اخبار پـيـرامون عصمت اهل بيت باشد كه در پى روايات و اخبارايشان حاصل شده است تا جايى كه حتى دشـمـنان ايشان ـ كه به فضيلت آنها اعتراف دارند جاى هيچ گونه سخنى را در آن نيافته اند تا به طـعـن آنهابپردازند .
چيزى كه ترديدى در آن نيست اين است كه اين اخبار از غيب است ـ كه خود مـعـجزه اى براى پيامبر(ص ) است ـ و هيچ كس جرات گفتن اين خبررا ندارد مگر كسى كه عالم غـيـب او را آگـاه كـرده بـاشد و اين براى كسى ميسر نيست مگر كسى كه خداوند به او عصمت و پـايدارى بخشيده باشد وروشن است كه يكى از وجوه اعجاز در قرآن كريم خبر دادن آن از غيب و وقوع حادثه است آن گونه كه خداوند سبحان از آن خبر داده است .
آنچه شايان يادآورى است هشدار شبلنجى درمورد اين حديث است : (سـخـن مـا در ايـن كـه اهـل بيت عبارتند از على ,فاطمه , حسن و حسين مورد قبول فخررازى درتـفسيرش و زمخشرى در كشاف مى باشد .
عبارت وى هنگام تفسير اين آيه كريمه : قل لااسئلكم عـلـيـه اجرا الا المودة فى القربى ,
((313))چنين است :روايت شده است كه چون اين آيه فرود آمد بـه حـضـرت عـرض شـد: يـا رسـول اللّه ! خويشان تو كه دوستى آنها را بر ما واجب گردانيدى چه كـسـانـى هـستند؟
حضرت فرمود: على و فاطمه و دو پسرآنها .
دليل بر اين سخن , روايت على (ع ) اسـت كـه مى فرمايد: از حسادت مردم نسبت به خودم به رسول اللّه (ص ) شكايت بردم .
پس حضرت فـرمـود:آيـا نـمـى خـواهـى چهارمين كسى باشى كه به بهشت وارد مى شوى ؟
من و تو و حسن و حـسـيـن .)
((314))وى سپس چنين مى گويد: اين روايت از طرق متعددصحيحى رسيده است : رسول خدا(ص ) آمد درحالى كه على , فاطمه , حسن و حسين با او بودند.حضرت پاى هر يك از آنها را گـرفـت و عـبايى دورآن پيچيد و سپس اين آيه را تلاوت فرمود: انمايريد اللّه .. .
و سپس فرمود: (خـداونـدا! ايـنـان اهـل بـيـت من هستند, پس هر گونه پليدى را از آنها دوركن و كاملا پاكشان گردان ).
در روايـتـى آمـده اسـت : خـداونـدا! ايـنـان آل محمدهستند, پس درودها و بركات خود را بر آل محمدقرار ده همان گونه كه بر ابراهيم قرار دادى , همانا توبسيار ستوده و بزرگوارى .
در روايـات ام سـلـمـه آمده كه گفته است : من كسا رابالا زدم تا خود را در زير آن جاى دهم ولى پيامبر آن را كشيد, پس گفتم : يا رسول اللّه ! من نيز با شمايم .
حضرت فرمود: تو از همسران پيامبر و زنى نيكوهستى .
ام سـلـمـه در روايـتـى نـقـل مـى كند كه پيامبر در خانه اوبود كه فاطمه (س ) ديگى آورد كه در آن (خزيرة )
((315))بود, فاطمه (س ) آن را در برابر پيامبرنهاد .
پيامبر فرمود: پسر عمو و دو پسرت كـجـايـنـد؟
فـاطـمه (س ) عرض كرد: در خانه .
حضرت فرمود:آنها را دعوت كن .
فاطمه (س ) نزد على (ع ) آمد و به او گفت : تو با دو پسرت به دعوت پيامبر خدا پاسخ دهيد .
على (ع ) به همراه حسن و حـسـين (ع ) نزدپيامبر آمدند و در زير كسا از آن خوراك خوردند ودر اين هنگام خداوند سبحان ايـن آيـه را نازل كردكه : انما يريد اللّه .. .
در روايتى آمده است كه پيامبرجبرئيل و ميكائيل را نيز به همراه اهل بيت زير كساجا داد .
در روايتى آمده است كه اين واقعه در خانه فاطمه (س ) بوده است .
محب طبرى اشاره مى كندكه اين كار از سوى پيامبر تكرار شده است .
احـمـد و طـبرانى از ابوسعيد خدرى نقل مى كنند كه :پيامبر فرموده است اين آيه درباره پنج نفر (من ,على , حسن , حسين و فاطمه ) نازل شده است .
ابن ابى شيبه و احمد و ترمذى (وحسنه ) و ابن جرير وابن منذر و طبرانى و حاكم (كه آن را صحيح دانسته )از انس نقل كرده اند كه ـ چنان كه در روايـت تـرمـذى اسـت ـ پـس از نـزول ايـن آيـه پـيـامبر هنگامى كه براى اداى نماز صبح از خانه فاطمه (س ) گذر مى كردمى فرمود: نماز, اى اهل بيت ! انما يريد اللّه .. ..
در روايـتـى از ابن مردويه به نقل از ابوسعيد خدرى آمده است كه پيامبر اكرم (ص ) چهل صبحگاه بـه خـانـه فـاطـمـه (س ) رفته مى فرمود: سلام بر شما اى اهل بيت و رحمة اللّه و بركاته , وقت نماز است رحمت خدا بر شما باد, انما يريد اللّه .. ..
در روايـت ابـن عـبـاس ايـن مـدت هـفت ماه و درروايت ابن جرير و ابومنذر و طبرانى هشت ماه آمده است .
نظرات شما عزیزان: